Afvalstoffenheffing
Doel van de belasting/heffing:
De opbrengsten van deze heffingen worden benut voor het dekken van de kosten voor het ophalen, verwijderen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en de kosten voor heffing en invordering.
Wie is belastingplichtig?
De gebruiker van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, is belastingplichtig. Dit kan een woning zijn, maar ook bijvoorbeeld een vakantiehuis naast een woonhuis.
Grondslag van de heffingen
Voor de afvalstoffenheffingen worden hoofdzakelijk tarieven per kilo aangeboden afval, per lediging afvalbak en een vastrecht gehanteerd.
Verdeling van de kosten
De gemeente heeft een wettelijk inzamelplicht voor het afval van huishoudens. Om deze kosten transparant te maken, zijn de kosten naar taakveld uitgesplitst. Uit onderstaande overzicht blijkt dat het grootste deel van de gemeentelijke kosten staat op het taakveld afval (€ 3.307.000). Deze kosten bestaan vooral uit het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval inclusief het scheiden van afval en het recyclen. Ook de kosten voor de heffing en invordering van de afvalstoffenheffingen worden binnen dit taakveld verantwoord. Denk hierbij aan het versturen van juiste aanslagen aan de juiste personen.
Naar verwachting wordt € 293.000 uitgegeven aan taken die onder het taakveld verkeer en wegen vallen. Zo draagt het schoonmaken en het schoonhouden van de wegen bij aan een afvalvrije openbare ruimte.
Daarnaast is € 490.000 toegerekend van het taakveld overhead. Dit zijn kosten die worden gemaakt voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in brede zin. De compensabele BTW bedraagt € 483.000 en wordt, conform de BBV-wetgeving, eveneens aan de kosten toegerekend.
Herkomst middelen
Naar verwachting ontvangen we € 694.000 aan opbrengsten van de verwerking van het ingezamelde afval. Gemeenten mogen op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer voor de inzameling van het afval van huishoudens een afvalstoffenheffing invoeren. Deze mag maximaal kostendekkend zijn. In de begroting 2024 is een netto-kostenpost voor het afval van € 3.879.000 opgenomen terwijl de begrote opbrengsten van de afvalstoffenheffing € 3.734.000 bedragen. Deze bedragen zijn inclusief de extra incidentele en structurele kosten die nodig zijn voor het Uitvoeringsplan 'Van Afval Naar Grondstoffen 2022-2025'. Om een kostendekkendheid van 100% te realiseren is nog een onttrekking van € 45.000 uit de egalisatiereserve afval nodig. De hoogte van deze onttrekking ligt in lijn met het raadsbesluit van 23 juni 2022 betreffende de vaststelling van eerdergenoemd uitvoeringsplan. Tevens wordt voorgesteld een extra onttrekking uit de egalisatiereserve in te zetten van € 100.000 gedurende de resterende looptijd van het UVP ( tot en met 2025).
Op basis van de geactualiseerde baten en lasten is in 2023 een vastrecht-tarief van € 246,45 (was € 228,15 in 2023) nodig om de gewenste 100% kostendekkendheid te realiseren. Op 9 november 2023 worden de verordening Afvalstoffenheffing 2024 en de definitieve tarieven voor 2024 vastgesteld.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2024 | ||||
bedragen x € 1.000 | ||||
lasten taakvelden | ||||
2.1 wegen en vervoer | 293 | |||
7.3 afval | 3.307 | |||
totaal lasten taakvelden | 3.600 | |||
baten taakvelden | ||||
7.3 afval | 694 | |||
totaal baten taakvelden | 694 | |||
netto lasten taakvelden | 2.906 | |||
toe te rekenen lasten: | ||||
overhead | 490 | |||
compensabele BTW | 483 | |||
totale netto lasten | 3.879 | |||
beschikking over egalisatiereserve | 145 | |||
opbrengst heffing | 3.734 | |||
totale opbrengst | 3.879 | |||
kostendekking: | 100% |
Relatie met programma's:
De opbrengsten van de afvalstoffenheffing worden verantwoord op het programma Volksgezondheid en Milieu. De kosten die in de heffing worden meegenomen worden verantwoord op het programma volksgezondheid en milieu en het programma verkeer vervoer en water.