Verkeer, vervoer en waterstaat
Verkeerskundige aanpassingen Bergerstraat
In 2024 wordt gestart met de voorbereiding van de verkeerskundige aanpassingen van de Bergerstraat tussen de Veerweg en de komgrens Nattenhoven. De uitvoering wordt in 2025 opgepakt.
LED armaturen openbare verlichting
Conform het vigerende beleid worden conventionele armaturen planmatig vervangen door LED armaturen.
GGA Stein centrum wegen
Het laatste gebied dat is aangewezen in verband met de gebiedsgewijze aanpak is Stein Centrum. Door de onduidelijkheid over eventuele aanleg van het Groene Net is in de voorgaande jaren de realisatie hiervan doorgeschoven naar 2026. In 2025 is de start van de voorbereiding van de GGA Stein Centrum voorzien.
Vervangen lichtmasten
Betreft het vervangen van lichtmasten conform het vastgestelde beleidsplan.
Verkeersmaatregelen veilige schoolomgeving
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd.
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg
De rotonde gelegen op de kruising Steinderweg-Koolweg is aan groot onderhoud toe. Bij dit onderhoud willen wij ook de rotonde ook aanpassen aan de laatste inzichten op gebied van verkeer en onderhoud. De uitvoering staat gepland voor 2024.
Jaagpaden Julianakanaal
Het medegebruik van jaagpaden is de laatste decennia sterk gestegen. Jaagpaden langs het Julianakanaal zijn geliefd bij menig recreant en sportliefhebber, maar ook voor functionele verplaatsingen met de fiets. Afgelopen jaren zijn enkele jaagpaden opgewaardeerd naar een fietspad en van enkele jaagpaden is het gebruik als wandelpad verbeterd. In overleg met Rijkswaterstaat bekijken we de mogelijkheden om meerdere wandeltrajecten te verbeteren en trajecten eventueel op te waarderen naar fietspad.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in de infrastructuur rond het bedrijventerrein in Elsloo, de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen subsidie verstrekt voor het doorfietspad op Steins en Beeks grondgebied. Op grond van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning in 2025 een investeringsbudget van € 750.000 opgenomen voor de aanleg van het doorfietspad.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
Het Dorine Verschureplein is een belangrijke centrale locatie in Elsloo. De ruimtelijke kwaliteit ter plaatse is aan verbetering toe en we verwachten toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen aan en rond het plein. Deze aspecten samen geven aanleiding tot het opstellen van een visie op de inrichting van het gebied.
Opknappen Beatrixplein
Voor het Beatrixplein wordt in 2023 een gebiedsvisie opgesteld. Aan het plein worden nieuwe woningen gerealiseerd.
Parkeerplaats Steinerbos
In het kader van de uitvoeringsagenda toerisme is een investeringsbudget opgenomen voor de parkeerplaats Steinerbos. De kapitaallasten van deze investering worden gedekt uit de bestemmingsreserve parkeerplaats Steinerbos.
GGA Nieuwdorp (wegen)
Investeringsbudget voor de gebiedsgerichte aanpak van de openbare ruimte in de parochie-wijk Nieuwdorp in het kader van het 'Wijkactieprogramma Toekomstbestendig Nieuwdorp'.
Maatregelen rotondevisie
Voor de implementatie van de rotondevisie is in de investeringsplanning een investering van
€ 101.086 opgenomen voor de inrichting van de resterende zeven rotondes, te weten: Elsloo station, Aronskelk, Heisteeg, Centrum West, Centrum Oost, Heirstraat en Steinerbos. De kosten van de inrichting van de overige drie rotondes ( Businesspark Stein Napoleonsbaan/Sanderboutlaan en de Koolweg ) worden gedekt uit reeds beschikbaar gestelde investeringsbudgetten van groot onderhoud en reconstructie.
GGA Meers
Diverse wegen en riolering in Meers zijn aan groot onderhoud toe. Wij willen de benodigde werkzaamheden gebiedsgericht aanpakken door samen met de bewoners tot een nieuwe toekomstbestendige inrichting te komen. De voorbereiding van het project start in 2024. De uitvoering vindt plaats in 2025 en 2026.
Stationsomgeving
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 en een separaat raadsvoorstel d.d. 8 juni 2023, is voor het verbeteren van de bereikbaarheid en kwaliteit van het station een totaal investeringsbudget van € 2.359.000 opgenomen. Dit bedrag wordt voor € 445.000 gesubsidieerd door provincie Limburg. De daadwerkelijke realisatie van de plannen is voorzien vanaf eind 2023, startend met het verleggen van kabels en leidingen. Vervolgens wordt gestart met de aanleg van de voorzieningen aan de Elsloo zijde en daarna aan de zijde van Beek. Het totale plan is in 2025 gereed. Een gedeelte van de kapitaallasten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Stationsomgeving Beek-Elsloo.
Fietspadenstructuur
Stein profileert zich steeds meer als fiets- en wandelgemeente. Daarbij hoort een nieuwe visie op de inrichting voor de fietser en wandelaar. In de komende periode zullen wij ons inzetten voor het inrichten van een aantal woongebieden en wegen waarbij de automobilist “te gast” is. Het wonen en leven in een prettige en veilige omgeving staat daarbij centraal en is leidend. Bovendien kijken we naar een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners. Voordat concrete maatregelen worden benoemd wordt in 2023 en 2024 eerst gewerkt aan een nieuwe visie voor de inrichting van de openbare ruimte voor fietsers en wandelaars.
Trage paadjes
Door fietspaden aan de zijkant te voorzien van wandelstroken, het creëren van “trage paadjes” is een voorbeeld van een maatregel om een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners maar ook tussen voetgangers en fietsers te realiseren.
Herstel oude dorpskernen
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning een bedrag van €1,5 miljoen opgenomen voor het herstel van oude dorpskernen. In 2023 wordt voor Catsop onderzocht welke maatregelen kunnen worden getroffen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren.
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat
Op basis van verkeersarrangement Elsloo wordt de Michiel de Ruyterstraat opnieuw, op een verkeersveiligere wijze ingericht. De voorbereiding start in 2023; uitvoering volgt in 2024.
Herinrichting Koolweg
Op basis van het verkeersarrangement Elsloo wordt de Koolweg als eenrichtingsstraat ingericht. De voorbereiding start in 2025 terwijl de uitvoering in 2026 wordt opgepakt
Doorfietspad
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in de infrastructuur rond het bedrijventerrein in Elsloo, de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen subsidie verstrekt voor het doorfietspad op Steins en Beeks grondgebied. Op grond van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning in 2025 een investeringsbudget van € 750.000 opgenomen voor de aanleg van het doorfietspad.
Grote Straat Beekstraat (wegen)
Op basis van het verkeersarrangement Urmond wordt, met het oog op een verhoging van de verkeersveiligheid de bocht nabij de waterpomp in 2024 aangepast.
Heerstraat Zuid (wegen)
Op basis van het verkeersarrangement Stein wordt de Heerstraat-Zuid volgens de kenmerken van Duurzaam Veilig Gebiedsontsluitingswegen ingericht teneinde de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. De voorbereiding start in 2026. De uitvoering staat gepland in 2026.
Wegreconstructie Schoorweg
De Schoorweg is aan het einde van zijn levensduur. Regulier onderhoud plegen heeft financieel gezien geen zin, omdat dan binnen korte tijd wederom onderhoud nodig is. De weg dient gereconstrueerd te worden zodat deze weer tientallen jaren in orde blijft.
Parkeerplaatsen Beekstraat/de Bath
In de directe omgeving van de Beekstraat / de Bath worden in 2024 parkeerplaatsen aangelegd voor bezoekers van Oud Urmond en de omliggende natuur.
Kruising Meerser Eindstraat-Maasbanderkerkweg
Op de kruising Meerser Eindstraat - Maasbanderkerkweg wordt in 2024 een T-kruising aangelegd om de verkeersveiligheid te verhogen. Hierbij wordt ook het monument van kapelaan Berix verplaatst.
Parkeerplaats brasserie Steinerbos
De parkeerplaats voor de brasserie Steinerbos wordt opgeknapt en toegankelijk gemaakt.
Nieuwdorp upgrade kerkplein
Upgrade kerkplein is onderdeel van de integrale planontwikkeling Bruisend Hart. De investering voorziet in diverse groen-maatregelen ter voorkoming van verdere warmtestress en draagt bij aan de bodeminfiltratie van het oppervlaktewater.
Herinrichting Dross. Jonker van Kesselstraat
De herinrichting van het weggedeelte tussen het winkelcentrum en de Mauritsweg.
Rotonde Gerichtstraat / Heerstraat-Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om een rotonde aan te leggen op de kruising Gerichtstraat / Heerstraat Noord. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagt en wordt het voor langzaam verkeer veiliger om over te steken.
Rotonde Steinderweg / Merodestraat
In het verkeersarrangement is opgenomen om rotonde aan te brengen op de kruising Steinderweg / Merodestraat. Met deze rotonde wordt de snelheid ter plekke verlaagt en wordt het voor scholieren veiliger om de Steinderweg over te steken.
Aanpak rotonde Heerstraat-Zuid / Heisteeg
In het verkeersarrangement is opgenomen om rotonde op te knappen en opnieuw in te richten volgens de laatste richtlijnen.
Aanpak rotonde Steinderweg / Helmbloem
De rotonde wordt gerenoveerd omdat de onderhoudstoestand slecht is.
Herinrichting Omphaliusstraat
Het brede profiel in de Omphaliusstraat nodigt uit om te hard te rijden. De weg wordt gerenoveerd en versmald om de snelheid te verlagen.
Herinrichting Gerichtstraat
De onderhoudstoestand in de Gerichtstraat is slecht. De weg dient gerenoveerd te worden.
Herinrichting Heerstraat-Noord
In het verkeersarrangement is opgenomen om de Heerstraat Noord zodanig in te richten dat de snelheid verlaagd wordt en de verkeersveiligheid toeneemt.
Beekstraat / De Bath - realiseren parkeerplaatsen
Met het realiseren van parkeerplaatsen op de Bath, wordt de parkeerdruk in de Beekstraat verlaagt en wordt de doorgang ter plekke voor grotere voertuigen verbeterd. De parkeerplaatsen kunnen ook door toeristen gebruikt worden die van de natuur tussen de Maas en het kanaal willen genieten.
Herinrichting Odalaan
De onderhoudstoestand van de Odalaan is slecht. De weg dient gerenoveerd te worden.
Reconstructie Mauritslaan/Heirstraat
De Mauritslaan/Heirstraat zijn momenteel gebiedsontsluitingswegen waar 50 km per uur gereden mag worden. In het bestuursakkoord is beschreven om deze wegen terug te brengen naar de nieuwe landelijke categorie gebiedsontsluitingsweg 30 km/h. Om dit te kunnen realiseren is een andere inrichting van het wegprofiel noodzakelijk.
Reconstructie Siekendaalweg Beek-Elsloo
Door de gemeente Beek wordt in 2024 de Siekendaalweg op hun grondgebied gereconstrueerd. Het gedeelte op Steins grondgebied moet ook op korte termijn gereconstrueerd worden. Wij pakken dit samen met de gemeente Beek op. Hiermee wordt de overlast voor het verkeer beperkt. Wij nemen tegelijkertijd maatregelen om wateroverlast in Catsop te verminderen.
Reconstructie Bergerweg
De Bergerweg is aan het einde van zijn levensduur. Regulier onderhoud plegen heeft financieel gezien geen zin, omdat dan binnen korte tijd wederom onderhoud nodig is. De weg dient gereconstrueerd te worden zodat deze weer tientallen jaren in orde blijft.
Omvormen jaagpad Molenweg tot fietspad
Het Jaagpad langs de Molenweg wordt omgevormd tot een volwaardig fietspad.