Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen
Eigen vermogen31-12-2022 € 4.789.000
31-12-2023 € 4.460.000
31-12-2024 € 4.550.000Vreemd vermogen
31-12-2022 € 59.386.000
31-12-2023 € 55.740.000
31-12-2024 € 50.450.00010. Gemeentelijke bijdrage
2022: € 1.590.880
2023: € 1.671.373
2024: € 1.707.65811. Financieel resultaat
2022: € - 401.920
2023: € nihil
2024: € nihil12. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
13. Ontwikkelingen
nvt
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GR Vidar Wsw
1. Naam
GR Vidar Wsw
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente Sittard-Geleen, Beek en Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille) . In de GR Vidar Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd en enkele bijbehorende taken als collectief vervoer en arbodienst.
8. Financieel belang
GR Vidar Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de
centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de
werkgeverstaken opgedragen aan Vidar B.V. Verder vinden er binnen de GR Vidar Wsw geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 0
31-12-2023 € 0
31-12-2024 € 0Vreemd vermogen
31-12-2022 € 1.453.048
31-12-2023 € 1.393.000
31-12-2024 € 1.363.00010. Gemeentelijke bijdrage
2022: € 642.433
2023: € 609.825
2024: € 625.30811. Financieel resultaat
2022: € 0
2023; € 0
2024: € 012. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
13. Ontwikkelingen
De meerjarenraming laat zien dat de gemeentelijke bijdrage vanaf 2025 toeneemt. In absolute zin stijgt de rijkssubsidie. In beginsel leidt dit tot een gemeentelijke bijdrage die daalt. Bepalende factoren in de stijgende gemeentelijke bijdrage zijn:
- Stijgende loonkosten Wsw door Cao (autonome ontwikkeling) en de overname van de WHK-premie door werkgever (beleidskeuze).
- Per 2025 vervalt het Lage Inkomensvoordeel (autonome ontwikkeling). - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 16 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 1.979.577
31-12-2023 € 1.979.577
31-12-2024 € 1.979.577Vreemd vermogen
31-12-2022 € 30.169.271
31-12-2023 € 29.330.509
31-12-2024 € 28.530.50910. Gemeentelijke bijdrage
Veilig Thuis
2022 € 262.320
2023 € 261.794
2024 € 279.868Reguliere bijdrage
2022 € 295.373
2023 € 341.522
2024 € 411.268JGZ
2022 € 706.554
2023 € 787.154
2024 € 831.12011. Financieel resultaat
2022 € -1.697.412
2023 € 0,-
2024 € 0,-12. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
13. Ontwikkelingen
-Trendbreuk
-IZA / GALA
-aanpassing GR'en - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Eigen vermogen
31-12-2022 € 1.039.428
31-12-2023 € 1.017.498
31-12-2024 € 1.011.37310. Vreemd vermogen
31-12-2022 € 1.977.411
31-12-2023 € 5.406.774
31-12-2024 € 4.689.81511. Gemeentelijke bijdrage
2022 € 345.503
2023 € 389.645
2024 € 394.23812. Financieel resultaat
2022 € 3.335.388
2023 € 0
2024 € 013. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
14. Ontwikkelingen
- Het openbaar vervoer (OV) biedt in steeds mindere mate een passend en aantrekkelijk alternatief voor mensen met een beperking. Deze ontwikkeling staat haaks op de ambitie om OV-gebruik onder klanten juist te stimuleren. Omnibuzz is in gesprek met de provincie Limburg en gemeenten om een toegankelijk OV na te streven.
- De impact van COVID-19 is intussen verminderd, maar de nasleep van de pandemie is nog duidelijk merkbaar in de dienstverlening van Omnibuzz. Mede als gevolg van terugval in vervoer ten tijde van de coronacrisis zijn veel chauffeurs uitgeweken naar werk in andere sectoren. Veel vervoerders ondervinden sindsdien problemen met het aantrekken en behouden van voldoende gekwalificeerde chauffeurs.
- We zien ook een groeiende zorgbehoefte bij klanten. De toename van dementie en/of verward gedrag binnen de doelgroep heeft gevolgen voor de uitvoering van het vervoer en de dienstverlening.
- De meeste kosten voor Omnibuzz worden jaarlijks geïndexeerd. Voor 2023 heeft dit geleid tot forse prijsstijgingen. Voor 2024 verwachten wij ook stijgende prijzen, maar in veel minder sterke mate. - Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 1.128.281
31-12-2023 € 619.000
31-12-2024 € 609.000Vreemd vermogen
31-12-2022 € 2.329.200
31-12-2023 € 2.025.000
31-12-2024 € 2.025.00010. Gemeentelijke bijdrage
2022 € 537.300
2023 € 645.027
2024 € 670.82810. Financieel resultaat
2022 € -/- 18.219
2023 € nihil
2024 € nihil11. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
Discussie over de uitvoering van de bodemtaken, die verplicht moeten worden ingebracht in de RUD, en de bekostiging hiervan. De gemeenten die hiervoor een doeluitkering krijgen willen deze uitkering niet (geheel) overdragen. Mogelijk is de uitkomst dat er in de overige gemeenten (waaronder de onze) extra budget naar de RUD moet. Voor Stein gaat het dan om een bedrag van circa € 24.000.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen ,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.
De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 1.982.000
31-12-2023 € 1.203.000
31-12-2024 € 1.203.000Vreemd vermogen
31-12-2022 € 8.198.000
31-12-2023 € 7.259.000
31-12-2024 € 6.973.00011. Gemeentelijke bijdrage
2022 € 397.000
2023 € 495.304
2024 € 500.71810. Financieel resultaat
2022 € 792.000
2023 € 0
2024 € 011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner.
5. Relatie met beleidsprogramma
programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen
Eigen vermogen31-12-2022 € 4.615.000.000
31-12-2023 € 4.590.000.000 (halfjaarbericht)
31-12-2024 nnbVreemd vermogen
31-12-2022 € 107.459.000.000
31-12-2023 € 123.728.000.000 (halfjaarbericht)
31-12-2024 nnb10. Financieel resultaat
2022 € 300.000.000
2023 € 141.000.000 (halfjaarbericht)
2024 nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 4.241.000.000
31-12-2022 € 5.441.000.000
30-06-2023 € 5.263.000.000Vreemd vermogen
31-12-2021 € 5.154.000.000
31-12-2022 € 4.907.000.000
30-06-2023 € 5.517.000.00010. Financieel resultaat
2021 € 199.000.000
2022 € 1.300.000.000
2023 € 15.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
De focus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit gebied nader uit te werken. Enexis verwacht dit in het voorjaar van 2024 ter vaststelling voor te leggen aan de AVA.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma openbaar groen, cultuur en recreati.
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 285.065
Vreemd vermogen
31-12-2022 € 1.255.118
10. Gemeentelijke bijdrage exploitatie
2022 € 399.044
2023 € 407.000
2024 € 415.00010. Financieel resultaat
2022 € 206.088
11. Risico’s
-
12. Ontwikkelingen
-
- Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Stein, Sittard-Geleen, Beek en Echt Susteren.
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Wingelaar vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk vertegenwoordigt wethouder Hendrix onze gemeente.
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2022 € 5.325.743
31-12-2023 nnb
31-12-2024 nnbVreemd vermogen
31-12-2022 € 5.951.961
31-12-2023 nnb
31-12-2024 nnb10. Gemeentelijke bijdrage
2022 n.v.t.
2023 n.v.t.
2024 n.v.t.11. Financieel resultaat
2022 € 76.406
2023 € 300.000
2024 € 230.00012. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
13. Ontwikkelingen